Flyforsinkelse med SAS og Norwegian: Sådan får du kompensation

23. maj 2018

SAS og Norwegian topper listerne over flyforsinkelser og flyaflysninger i CPH lufthavn – de står da også for op mod halvdelen af alle afgange og ankomster i CPH lufthavn.

I Pinsen 2018 stod SAS for 29 flyforsinkelser og 17 flyaflysninger, mod Norwegians 15 forsinkelser og blot 3 flyaflysninger.

Men hvornår er man som passager berettiget til erstatning? – læs med her:
Der er 3 overordnede krav til en flyforsinkelse for, at du som passager bør have krav på erstatning:

  • Du skal være mere end 3 timer forsinket på slutdestinationen
  • Start eller slutdestination skal vær ein EU eller EØS (dvs eks. Norge, Schweiz m.fl) og Tyrkiet
  • Der må ikke være tale om ekstraordinære omstændigheder, herunder dårligt vejr, krig, strejke mv.

Du kan holde dig opdateret om flyforsinkelser i dag i CPH lufthavn på flyjura.dk

SAS-kompensation

Har du fløjet med SAS og oplevet forsinkelser eller aflysninger, kan du starte med at rette henvendelse til deres kundesupport. Her kan du forvente 2-8 ugers sagsbehandling. Hvis du ikke får medhold kan du overveje at rette henvendelse til enten Trafikstyrelsen, eller et af flere erstatnings-bureauer, såsom flyforsinkelse, flyhjælp airhelp m.fl. Tjek Flyjura.dk for det selskab med bedste erstatning og udbetalingsprocent.

Norwegian-kompensation

Norwegian kan til tider være lidt sværere at få i dialog omkring erstatning fra en flyforsinkelse – men forsøg først at rette henvendelse til Norwegian flyforsinkelse claim.

Her kan du også forvente en lang sagsbehandling, og ved afslag kan du oprette en sag ved Trafikstyrelsen, eller vælge et af de føromtalt erstatningsselskaber.

Hotel og transport udgifter – er de dækket?

Ved længere flyforsinkelser eller flyaflysninger kan du opleve, at du skal finde akut overnatning på et nærliggende hotel, og også dække udgiften til taxa til og fra hotel og lufthavn. Disse udgifter er som udgangspunkt også dækket af dit erstatningskrav. Men husk at få kvitteringer på det hele, og også at få udleveret en erklæring fra flyselskabet vedrørende forsinkelse og ikke mindst årsagen hertil. Der er visse takster for hvor du kan få dækket for frokost, aftensmad, morgenmad etc, hvor man naturligvis ikke kan få dækket en tur på Michelin restaurant.

Hvornår får du udbetalt erstatning?

Det kan tage alt fra 1-2 måneder til godt over et halvt år at få udbetalt sin erstatning, så det er med at være tålmodig. Først bør rette henvendelse til flyselskabet, dernæst på Trafikstyrelsen, og til sidst kan du risikere at skulle involvere en advokat for at komme igennem med dit krav. Derfor kan det godt betale sig at alliere sig med et erstatningsfirma, som kan have en særordning med flyselskabet, så du kan få udbetalt dine penge hurtigere.